Wednesday, December 19, 2007
Yo by Rafa Cortes
Durante cada edición del festival de Cannes, FIPRESCI presenta, en una función especial, su "Revelación del año" en el contexto de la Semana Internacional de la Crítica. Un título es elegido entre las primeras o segundas películas que hayan sido premiadas por la federación durante el año anterior, con la convicción de que merece la oportunidad ser vista por el público de Cannes, y que el público de Cannes merece la oportunidad de verla. La Revelación de este año es "yo", primer largometraje del español Rafa Cortés, descubierto y premiado en Rotterdam 2007 "por su intensa descripción de la lucha de un hombre por adquirir una identidad, su dirección segura, y la actuación magnética y articulada de su protagonista".
La primera función de la película en Cannes, tras la cual habrá un encuentro con el director y el actor/co-guionista, tendrá lugar el sábado 19 de mayo a las 15 horas en el Espace Miramar.
La tensión aumenta y se instala. La amenaza está en el aire. Pero ¿amenaza de qué? La gente se ve harto turbio... ¿o es más bien la mirada la turbia? "yo" (así, en minúsculas) se basa en el suspenso, el misterio, la ambigüedad, la sospecha. Tomando formas convencionales, la película compone un tejido denso y apretado, que ya no suelta más esta tensión que, no obstante, sabemos absurda, como en un cuento de Cortázar. El protagonista desborda la pantalla con la ayuda de herramientas evidentes, pero que igualmente nos hacen compartir sus angustias anodinas.
"yo" toma códigos conocidos y reconocidos, y los empuja hasta que el desfase de los elementos se hace evidente. Desfase de la identidad del personaje y de la identificación del espectador. Desfase de los géneros y de las estructuras. Desfase y desviación. ¿Y si esos significantes tan claramente codificados, al llevarse tan lejos, quedaran desprovistos de significación, o al menos de la que esperamos? "yo" juega con las expectativas; juega con la percepción de los otros y de sí mismo. Juega también con las expectativas y la percepción en el cine. La película juega e invita al juego al negarnos toda explicación o interpretación unívoca.
Con un manejo formal y técnico admirable, y estrictas limitaciones auto-impuestas en aras del rigor, usa el artificio a sus anchas para mostrar de manera lúdica que el cine (o al menos un cierto cine, como el suyo) no es más que artificio. Aquí no hay experimentación en el sentido típico del término, sino, al contrario, un uso preciso y consciente de los elementos habituales. Siempre con ese ligero pero perturbador desfase.
Sinopsis
Un pueblo en Mallorca. Un Nuevo trabajador alemán. Una sospecha no verbalizada. Un trabajo que conservar. yo es la historia de un hombre que, sintiéndose acusado de algo que no ha hecho, trata de demostrar una inocencia que nadie cuestiona. Sus intentos por resolver esta situación le llevaran a confrontarse con el verdadero problema: él mismo.
Rafa Cortés, Director y guionista. Nacido en Mallorca, España, en 1973, Rafa Cortés trabajó como ayudante de dirección durante varios años, tanto en cine como en publicidad. Ha dirigido dos cortometrajes: Cómo ser Federico Fernández y La leyenda del Sevillano, así como varios spots y videoclips. Junto con el actor Alex Brendemühl, ha escrito yo, su primer largometraje.
The Spirit of Poe
By Agustin Mango
A simple and quiet man called Hans arrives from Germany to the Spanish town of Mallorca to take a position as an odd job man in a rural mansion. He will soon find out the man who had that same job before him not only was also German, but he also was named Hans. And something appears to be wrong about that person who's not there anymore. The strange behavior of the town's people will soon reveal that the "original" Hans left many loose ends before disappearing to never be heard of again. There isn't much we will find out about him, except for what is told through the eyes and unspoken memories of the people of the town. Strange characters, suspicious looks, and a light surrealistic nightmare climate will begin to build a kind of Edgar Allan Poe-like scenario. The affable and introverted new Hans will end up facing a small town version of Jean Paul Sartre's "l'enfer c'est les autres", when facing a community that constantly challenges his individuality by bringing the memory of the original Hans in front of him, pushing him far away into the lonely depths of his own self.
To mention that mysterious first Hans as "the original one" in fact wouldn't be a mistake, as the film slowly but surely finds it self evolving from a thriller-like structure towards a more profound but still intriguing questioning of identity. Co-writer Alex Brendemühl's Hans will go through an intricate combination of desire and compulsion regarding that empty place the original Hans left. That mysterious persona everyone keeps mentioning will become almost like an ideal, an obscure object of appeal for Hans. A troubled and scared-looking working man, he will end up trapped inside himself, and will start to see this absent figure as the only way to finally connect with such a strange group of people.
First-time filmmaker Rafa Cortes confidently handles most of his resources, ranging from a perfectly sharp editing to a gripping minimalist piano score. A small film made with great craftsmanship, Yo never feels like an opera prima, though. Closed shots, small spaces, uncomfortable silences, they are all precise movements within an air locked plot that seems to enjoy finding the terror in small, almost naïve scheming. Information is given to the audience when least expected, driving the attention with a steady storytelling hand. Just a few facts about the identity of that mysterious figure are dropped now and then; they all knit a web of suspicion that slowly starts to veil around the main character, and still, a lot remains unsaid.
Even though the constant close ups on Hans's kind but disturbed face puts most of the weight on Brendemühl's shoulders, his intense performance holds everything together. Characters, places and objects all seem to orbit around him (a great sequence dedicated to the simplest action as buying a bottle of whisky will turn into a tension peak, a fear and adrenaline rush that almost destroys him). The outcome of such a dynamic is an intimate association between the director and his lead, a duet that will work as the film's two separate but articulated foundation pillars.
Through the eyes and gestures of Brendemühl, the film clearly avoids depicting him as neither the hero nor the villain of the story; and his honesty will manage to still keep his thoughts a secret. The issue in Yo is not about blame: Hans is nothing more than the tip of the sword in the film's statement against identity as a positive concept. Its merits are related to the wise construction of a straight shortcut between ideas and story. The film – and what is probably its most remarkable aspect — forwardly goes from a simple coincidence (like two men having the same name) to a revealing insight on the darkness behind the idea of self as an unchangeable and ultimately truthful thing. Yo not only turns the thought that people don't change into a ridiculously conservative idea, it also laughs morbidly at the so innocent and suspiciously kind concept of just being yourself
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment